Жіночий консорціум України - це об’єднання, засноване жіночими громадськими організаціями, для забезпечення рівних прав і можливостей жінок і чоловіків та благополуччя дітей в Україні.

БІЛЬШЕ

5 запитань про гарячу телефонну лінію психологічної підтримки для підлітків «рівний-рівному»

У межах проєкту «Синергія дитинства задля дитинства», який Жіночий консорціум України реалізує за підтримки БІСЕ, працює гаряча телефонна лінія психологічної підтримки для підлітків «рівний-рівному». На 5 важливих запитань про неї відповідає психологиня, експертка з прав дитини, кураторка дитячих проєктів ЖКУ Світлана Тарабанова.

Що це за формат «рівний-рівному»?

Формат «рівний –рівному», це коли тебе підтримують такі ж самі люди, як ти: рівні за віком, у вас схожі проблеми, але вони змогли впоратися із цим, ви належите до певної категорії. Наприклад усі знають так звані клуби людей, що мають залежності,  або клуби молодих мам тощо. Ви є внутрішньо переміщеними особами і у вас є такий же спектр проблем. Або «ніхто мене так не зрозуміє, як мої однолітки». Тож у нашому  випадку ми використовуємо рівність за  віком та схожість життєвих проблем.  

Чим відрізняється психологічна допомога підліткам від такої ж допомоги дорослим?

Наша лінія - це специфічна допомога. Рівний - рівному, це більше про підтримку однолітків однолітками.  Ми в своїй роботі об`єднали 2 компоненти: рівність за віком і першу психологічну допомогу. Ми обрали молодь, яка отримує психологічну освіту, тобто, крім свого підліткового досвіду, вже знає засоби та методи професійної підтримки.

А взагалі, психологічна підтримка  для підлітків від дорослої відрізняється віковими особливостями, а звідси формами та методами роботи. Підлітки – це все ще діти, проте вони дорослішають, зовні  їх реально можна сплутати з дорослими.

У цей період відбуваються гормональні і фізичні зміни і це дуже впливає на емоційний стан підлітків та їхню самооцінку.

Ще тут дуже цікавим є ставлення батьків. Іноді дитина каже про те, що їй потрібна допомога чи в неї депресія (а це психічне захворювання, і цей стан потребує звернення до фахівця), а батьки не готові, через власні страхи вони можуть бездіяти, і так втрачається час, який міг бути використаний на допомогу.

Є теми, якими навіть попри довірливі стосунки з батьками, підлітки не хочуть ділитися саме з ними. І тоді в пригоді стає стороння  підтримка.

Як можна оцінити ефективність допомоги у телефонній розмові?Світлана Тарабанова

Перше - це відповідь тих, хто звернуся: «мені полегшало», «дякую, я навіть не могла подумати, що так можна» тощо. По-друге, повторні звернення. Це теж свідчить про те, що минулого разу допомогло, вони довіряють консультанту «рівний-рівному». Якщо не кажуть самі, консультантки можуть запитувати: «як ти себе почуваєш?» і отримати відповідь про ефективність.

Хто і як модерує роботу юних психологинь на ГЛ?

По–перше, наша лінія частина роботи із підлітками, крім індивідуального консультування, ми проводимо різні групові активності, і з соціально-психологічної підтримки, де основними ведучими чи тренерами є психологи/соціальні педагоги з  багатим досвідом. І як у будь-якого проекту є свій координатор, в цьому разі це я. Моя спеціалізація - робота з підлітками та молоддю. Я у цьому напрямку працюю вже понад 20 років.  По-друге, як будь –які професіонали, наші консультантки користуються послугами супервізорів (спеціалістів, які допомагають розібрати складні випадки, а також труднощі, що виникають в роботі), та самі отримують психотерапевтичну підтримку, що також важливо в роботі психологів. Це дозволяє їм зняти емоційне навантаження консультацій або власних упереджень чи проблем. А ще, якщо консультантки  бачать, що треба більш глибинне втручання, вони перенаправлять юних клієнтів до інших спеціалістів.

Які психологічні проблеми у підлітків зараз бувають найчастіше і чи змінилися вони з початку повномасштабного вторгнення?

Підлітковий вік – це вік коливань, перепадів настрою, небажання щось робити або навпаки, надмірної активності. Від «сама ввічливість» до «іди на х..чувак».

На початку війни до і без того масштабної кількості хвилювань додалися тривоги та страхи через війну. Страх загинути чи втратити когось із близьких. Ще звертаються з приводу втрати друзів  через загибель чи через переїзд на нове місце. Для підлітків дуже важливі контакти з однолітками, при цьому одночасно вони дуже важко заводять нові знайомства, тому втрата друзів чи відстань – це для них болісна тема.

Також до нас звертаються підлітки та молодь з приводу  освітніх хвилювань: шалене навантаження в навчанні, небажання навчатися чи щось робити,  з приводу оцінок і завищених вимог батьків чи вчителів тощо.

Ще одна з тем – це романтичні чи сексуальні стосунки. Дорослі дуже знецінюють це питання. Вони кажуть, що попереду ще багато стосунків, багато хлопців чи дівчат. Але для підлітка чи молодої людини, коли відбувається розрив стосунків – це справжня трагедія, яка, до речі, може стати найбільшою у житті. Або якісь переживання через непорозуміння з коханим/коханою, бо в такому віці все гіпертрофоване. І тоді про кохання, якісь його особливості чи розрив стосунків, або навіть про секс з однолітками легше поговорити з психологинями лінії, ніж із батьками.

Ще однією з тем для хвилювання є невпевненість у майбутньому: від «ким я хочу стати», «чи правильно я оберу професію», «куди вступати» до  «я хочу повернутися, а батьки не хочуть», і «я не знаю, що буде далі».

P.S.

Для батьків: робота лінії для підлітків та молоді «рівний-рівному» - це суттєва підтримка, бо  важко щоразу витягувати з вашого підлітка: що і як? Лінія допоможе юнаку чи юнці розібратися в собі, тож порадьте скористатися нею. Але не наполягайте! А от якщо є суїцидальні чи самоушкоджувальні прояви, то тут потрібне професійне втручання.

Для фахівців, що працюють із підлітками: якщо ви бачите певні проблеми, а ваші вихованці не хочуть звертатися до дорослого психолога, то лінія підтримки «рівний-рівному» або допоможе, або швидше за вас переконає звернутися до психолога, чи навіть психіатра.

Якщо ти підліток чи молода людина, то наша ГЛ - це можливість спілкуватися з тими, кого  ще кілька років тому теж бісили батьки, вони ридали над розбитим коханням, і їм не допомагала валеріана перед іспитами. Проте вони вже знають, як професійно і дієво вас підтримати. 

Усі консультації – безоплатні. Лінія працює за підтримки донора БІСЕ (Франція).

 

Життя – не біль! Безвихідних ситуацій не буває!

Пиши нам і ми доведемо тобі це:

@varvaramelanholiia +38 099 627 62 88

 

@iimghaz +380 66 095 66 29

 

 


Джерело: Жіночий консорціум України 12 травня 2023


Тегипсихологія,   підтримка,   запитання

НАШІ ПРОЕКТИ

Альтернативна доповідь про впровадження Конвенції ООН про права дитини, підготовлена дітьми

 

Альтернативний звіт про дотримання Україною положень Конвенції ООН про права дитини за період з 2011 по 2018 роки (від коаліції неурядових організацій)

Альтернативний звіт про реалізацію Україною положень Конвенції ООН про права дитини є результатом спільної роботи експертів громадського сектору в сфері захисту прав дитини. Документ містить актуальну інформацію про виконання Україною положень Конвенції ООН про права дитини за період, що пройшов з моменту отримання Україною рекомендацій Комітету ООН з прав дитини стосовно розгляду останнім зведеної третьої та четвертої державної доповіді (2011 рік) по 2018 рік включно.
 

Гуманітарна допомога в Сумській області родинам внутрішньо переміщених осіб

Сумщина – один із тих українських регіонів, що дуже потерпає від агресії РФ, чия армія обстрілює прикордоння регіону практично щодня. Як наслідок обстрілів – відсутність електрики, тобто світла і тепла, що особливо взимку є неабиякою проблемою, особливо для родин із дітьми. Саме тому Сумщина під пильною увагою нашої команди, бо попри все регіон ще й приймає внутрішніх переселенців.
 

Голоси дітей – проти насильства щодо дитини

Слова дітей з усього світу про попередження насильства щодо дитини відобразились на сторінках книги " Голоси дітей - проти насильства щодо дитини".