Жіночий консорціум України - це об’єднання, засноване жіночими громадськими організаціями, для забезпечення рівних прав і можливостей жінок і чоловіків та благополуччя дітей в Україні.

БІЛЬШЕ

Діти стали менше грати в іграшки. Чому це проблема?

В ефірі Радіо НВ дитячий і сімейний психолог Катерина Гольцберг розповідає, чому дітям важливо грати в «справжні» ігри і яким іграшок варто віддати перевагу.

Наші діти стали менше грати в машинки, ляльки, хованки, віддаючи перевагу іграм на смартфонах або планшетах. У Ikea навіть з'явилася посада директора з ігор - її зайняв п'ятирічний Тобі Оутс, головним завданням якого стане тестування нових іграшок компанії. Посаду запровадили через результати досліджень: виявилося, що зараз діти граються на 254 години менше, аніж батьки в їхньому віці. Негативну роль зіграла і пандемія - зараз половина дітей грає менше, аніж до її початку. Чому це проблема і як це може відбитися на дітях в майбутньому - про це ведуча програми Що відбувається Ірина Лопатіна поговорила з експертом.

Чому діти зараз почали менше грати?

Мені здається, що це не зовсім дитячий вибір, це вибір батьків. На жаль, у батьків недостатньо часу для ігор з дітьми. По суті, у кожного вікового періоду є такі обов'язкові гри: дитина до трьох років грає в маніпулятивні ігри, тобто іграшки: пірамідки, конструктори, які можна вибудовувати, кубики, які можна будувати... І це дуже важливий період для розвитку просторового мислення. І є така дуже важлива пропріоцептивна функція, вона відповідає за розуміння, як моє тіло рухається в просторі, як я можу рухатись, чим я можу рухати. Тобто управління своїм тілом і управління предметним світом навколо себе. І ось це відбувається за допомогою ігор та різних ігрових предметів. Потім настає період рольової гри, коли діти грають ляльками і засвоюють якісь рольові моделі: як з ким говорити, вітатися, прощатися... На жаль, батьки часто не знають, як грати з власною дитиною, просто губляться іноді перед дітьми.

Чи впливає на дитину і його бажання грати великий вибір іграшок?

Іноді дитині велику кількість іграшок просто складно осягнути. У неї мозок розвивається поступово, і навіть є така особливість у маленьких дітей, вони прив'язуються до якоїсь однієї іграшки і грають тільки нею, тобто їм так комфортно. Теорія прив'язаності якраз говорить, що нам іноді важливий якийсь значущий об'єкт, навіть іноді іграшка може бути значущим об'єктом, це такий перехідний об'єкт від мами до світу. Коли у нас багато таких об'єктів, у дитини розосереджується увага, їй складно діяти, весь час потрібно фантазувати на якусь нову тему. Величезна кількість іграшок не завжди говорить про те, що дитина буде більш розвинена, іноді потрібен набір важливих іграшок - такої важливою іграшкою є пірамідка. Є іграшки, які розважають, а є - які розвивають. Плюс є дуже однакові іграшки, дитина теж може розгубитися, що вибрати. Тут ще питання вибору, чим більший вибір, тим складніше зробити вибір.

Яким іграшкам віддавати перевагу, розвиваючим або розважальним?

Ви знаєте, розважальні теж розвивають, але, може , не так інтенсивно. Розвиваючі іграшки - це не обов'язково іграшки інтелектуально "прокачані". Іноді розважальної іграшкою може навіть молоточок бути. З усього можна зробити розвиваючу іграшку за великим рахунком. Різноманітність має бути в формах взаємодії з іграшками.

Чи можуть замінити дитині гру зі звичайними іграшками комп'ютерні ігри?

Проблема в тому, що іграшки комп'ютерні не сприяють розвитку функції пропріоцептивної, розуміння, як рухається тіло. Тобто рухається якийсь предмет на екрані, він здається об'ємним, але він об'ємним не є. Дошкільнятам і молодшим школярам дуже важливо рухатися в процесі гри, взаємодіяти, і естетичність ця заважає розвитку просторової функції, координації та інших речей. Знаєте, навіть іноді дитина на планшеті відрізняє корову, а побачивши реальну корову, не може зрозуміти, що це те ж саме. Тобто трошки спотворюється уявлення про світ. Спочатку потрібно навчити дитину взаємодіяти з реальними об'єктами, на реальній місцевості, де дитина розуміє, куди і як вона рухається.

Іграшки можуть зруйнувати психіку дитини?

Є іграшки, які лякають. Наприклад, лякати можуть різкі звуки, неприємне зображення. Але є і лякаючі іграшки, які дітям подобаються. Наприклад, був такий період ляльок Монстр Хай, дітям дуже подобалося. Тому що дітям потрібно іноді і побоятися трошки. Тобто абсолютно таких шкідливих іграшок, напевно, саме для психіки не існує. Але є шкідливі для здоров'я іграшки. І треба спиратися на вікові особливості, які вказані на упаковці. І брати все-таки іграшки від виробників, які розуміють ці вікові особливості. І я б ще про ігри сказала. Є дуже багато хороших розвиваючих ігор, в які чудово можна разом з батьками грати. Наприклад, ті ж шахи можуть бути в комп'ютері, можуть бути реальні шахи. Це все одно по-різному сприймається дитиною. Там є простір, який ти бачиш, а там чисто математична модель.

Якщо дитина не награється, якою вона може стати в дорослому віці?

Треба награтися їй. Я думаю, що можна грати в ігри все життя. Немає якихось вікових речей, які жорстко обмежені. І багато батьків, до речі, я помічаю, купують ігри більше собі, ніж своїм дітям, і самі із задоволенням грають. Тому якщо не награлися, можна це зробити в дорослому віці. Мак-Вільямс говорила, що є обов'язкові ознаки психічного здоров'я. Ось до ознак психічного здоров'я відноситься і здатність дорослої людини грати.


Джерело: Новое время 24 лютого 2021


Тегиправа дитини,   психологія,   захист прав дитини

НАШІ ПРОЕКТИ

Альтернативний звіт про дотримання Україною положень Конвенції ООН про права дитини за період з 2011 по 2018 роки (від коаліції неурядових організацій)

Альтернативний звіт про реалізацію Україною положень Конвенції ООН про права дитини є результатом спільної роботи експертів громадського сектору в сфері захисту прав дитини. Документ містить актуальну інформацію про виконання Україною положень Конвенції ООН про права дитини за період, що пройшов з моменту отримання Україною рекомендацій Комітету ООН з прав дитини стосовно розгляду останнім зведеної третьої та четвертої державної доповіді (2011 рік) по 2018 рік включно.
 

Гуманітарна допомога в Сумській області родинам внутрішньо переміщених осіб

Сумщина – один із тих українських регіонів, що дуже потерпає від агресії РФ, чия армія обстрілює прикордоння регіону практично щодня. Як наслідок обстрілів – відсутність електрики, тобто світла і тепла, що особливо взимку є неабиякою проблемою, особливо для родин із дітьми. Саме тому Сумщина під пильною увагою нашої команди, бо попри все регіон ще й приймає внутрішніх переселенців.
 

Голоси дітей – проти насильства щодо дитини

Слова дітей з усього світу про попередження насильства щодо дитини відобразились на сторінках книги " Голоси дітей - проти насильства щодо дитини".
 

Альтернативна доповідь про впровадження Конвенції ООН про права дитини, підготовлена дітьми