Батьки не мають позбавляти дітей відпочинку

Півтора місяця відпочинку розслаблять будь-кого, а тим паче дітлахів. Звісно, учні зраділи тривалим канікулам: можна спати досхочу, нічого не робити, зависати у соціальних мережах, ходити до друзів. Батьки не можуть контролювати своїх чад протягом дня і на роботі постійно відволікаються, думаючи, чим зайняті їхні школярики. Такий тривалий зимовий відпочинок для багатьох родин стане справжнім випробуванням, стресовою ситуацією, яку годі уникнути. Як заохотити дитину не лінуватися цілими днями, добре відпочити і не втратити мотивацію до навчання, розповідає завідувач кафедри загальної психології та безпеки життєдіяльності СНУ ім. Лесі Українки Мирослава МУШКЕВИЧ.
– Усе залежить від самих батьків, особливо якщо йдеться про дітей молодшого віку. Якщо батьки хочуть, аби школярик був активним, корисно проводив вільний час, то в першу чергу мають звернути увагу на себе, – пояснює Мирослава Іванівна. – Малеча повторюватиме за дорослими: читати, переглядати пізнавальні програми, розвивати своє хобі.
– А як бути зі шкільними завданнями, що дали на самоопрацювання?
– Перед канікулами були напружені дні, школярі справді виснажені уроками, до того ж у цей період організм потерпає від авітамінозу й нестачі денного світла. Треба дати дітям більше часу на відпочинок. Це як відпустка у дорослих: вони хочуть повністю забути про щоденну роботу, інакше вихідні не підуть на користь, утома не зникне. Коли дитина перевтомлена, годі вимагати від неї якоїсь мотивації до навчання. Старшокласники можуть працювати півтори-дві години на день, молодші учні – 40 хвилин із 10-хвилинною перервою. Такий розпорядок не буде обтяжливий для них і водночас дозволить постійно нагадувати про те, що таки доведеться повернутись до навчання.
– Чи реально на канікулах скласти режим дня, спланувати відпочинок?
– Батькам обов’язково треба узгодити з дитиною розпорядок дня: коли вставати, які домашні справи виконувати. Якщо встановити чіткі межі, то чадо буде їх дотримуватися. Можна домовитися про винагороду, заохочення за певну роботу. Часто батьки нарікають, що діти не слухають їхніх порад щодо розпорядку. Впевнена, що вони самі подають негативний приклад тим, що відмовляються від своїх планів, спізнюються, не дотримують слова.
На канікулах відпочинок має бути активний. Є багато позашкільних закладів, секцій, майстер-класів тощо. Батькам варто поговорити з дитиною, з’ясувати, що їй цікаво, що вона хоче робити. Разом більше гуляти, гратися на свіжому повітрі, коли є сніг, то просто чудова нагода пограти в сніжки, зліпити снігову фігуру. Важливо багато розмовляти, пояснювати, адже спілкування батьків, бабусь і дідусів із дитиною – то найкращий розвиток.
– Підлітків, напевно, складніше дисциплінувати, організувати їхнє дозвілля?
– У дитини від 12–13 років уже сформований тип темпераменту, що треба враховувати. Найлегше домовитися із безтурботним сангвініком, який сам придумує купу розваг і занять, не сумуватиме ні дня. Флегматика і меланхоліка обов’язково треба підтримувати, не критикувати, не підганяти, оскільки таким потрібен певний час, щоб почути інформацію, «переварити» її, подумати.
Кожна дитина хоче отримати схвалення, а на звинувачення, надвимоги реагуватиме болісно. Якщо тиснути на флегматиків і меланхоліків, то вони закриваються, занурюються у себе й не йдуть на контакт. Холерики – діти активні, які за все хапаються, але нічого не доводять до кінця. З ними краще разом читати й обговорювати книги, дивитися і коментувати фільм. Холерики мають витрачати свою енергію на позитив, а якщо їх не спрямувати, то в дітей виникатиме обурення, незадоволення діями батьків.
Джерело: Сім'я і дім 30 грудня 2014
Додати коментар Коментарi (0)